مرکز شماره 3 آبادان از سال 1374 در پارک قدس افتتاح گردید و تا کنون فعالیتهای خود را در کارگاههای فرهنگی ، هنری و ادبی ادامه داده است .

در حا ل حاضراین مجموعه دارای  15992  جلد کتاب با مساحتی بالغ بر 760 مترمربع و دارای 2 سالن مطالعه و4 اتاق مخصوص برگزاری کارگاه و 1 سالن

اجتماعات می باشد .

  • ارائه خدمات :

اجرای فعالیتهای فرهنگی – هنری ویژه گروههای سنی 4 تا 18 سال با انجام فعالیتهای حقیقی و مجازی برای اعضا و برگزاری کارگاههای تخصصی و فعالیتهای فرهنگی – هنری و ادبی می باشد .

  • بخش های مرکز :

سالن ورودی، سالن مطالعه کودک ، سالن مطالعه نوجوان ، سالن اجتماعات ، 4 اتاق ویژه برگزاری کارگاهها .

  • امکانات کارگاهی : یک کارگاه هنری
  • خدمات فراگبر : ندارد
  • روز و ساعت فعالیت :

مرکز یک شیفت و از ساعت 8 الی 14 فعالیت می کند . روزهای زوج ویژه دختران وروزهای فرد ویژه پسران می باشد .

  • پرسنل :

1 نفر خدمات ، 1 نفر مسئول مرکز ، 2 نیروی فرهنگی ، 1 نیروی هنری .

  • شرایط عضویت :

پرداخت شهریه 12000 تومان در مرکز حقیقی .

نشانی : آبادان – ایستگاه 4 – پارک قدس – نبش بهار 21 – کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان .   (  تلفن : 53330012  )

مسئول مرکز : مرضیه ململی نوترکی

 

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1400/09/29 - 09:28
  • تعداد بازدید: 5540
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
وحید شیخیان؛

جهان امروز، جهانی پژوهش محور است

وحید شیخیان، دکترای پژوهش هنر و عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، معتقد است؛ پژوهش در همه‌ی زمینه‌ها کاربرد دارد و جهان ما به سمت پژوهش محوری پیش می‌رود چرا که عدم کنکاش و جست‌وجو در محیط پیرامون، موجب از بین رفتن تأثیر آموزش‌ها می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، وحید شیخیان، دکترای پژوهش هنر و عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، که به مناسبت هفته‌ی پژوهش، در نشست تخصصی «نقش هنر در تفکر پژوهشی»، با حضور معاونت فرهنگی، کارشناسان و مربیان هنری و فرهنگی مراکز کانون خوزستان، سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: نقش هنر در تفکر پژوهشی موضوعی است که طی چند سال اخیر در کشور ما ابتدا در دانشگاه‌ها و بعدها در جامعه و میان مردم بسط پیدا کرده و در کنار فلسفه‌ی هنر مورد استقبال مردم واقع شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تفکر و تعقل اولین وجه تمایزی است که میان انسان و حیوانات وجود دارد، بیان کرد: قدرت مانور انسان در همین است که با تعقل و تفکر می‌تواند راه درست را انتخاب نماید چرا که ارتباط مستقیمی میان عقل و تجربه وجود دارد که موجب می‌شود مسیر خود را درست و به جا هدایت نماییم.

او در ادامه تفکر و تعقل را در اصل، به کار گرفتن نیروی عقل و اندیشه برای نتیجه بخشی مثبت دانست و خاطر نشان کرد: همه فکر می‌کنند که در بخش تفکر، هنر و پژوهش جایگاهی ندارد در حالی که اتفاقاً بسیار حائز اهمیت است زیرا پیش‌درآمد نگاه عمیق به پیرامون و زیبایی‌ها است، بنابراین مربیان هنری باید بکوشند در خلق اثر، نگاه کردن و نگاه عمیق داشتن را باید به کودکان و نوجوانان بیاموزند.

 این پژوهشگر هنر در بخش دیگری از سخنان خود انواع پژوهش را برشمرده و اظهار داشت: پژوهش بنیادی زمینه‌ای است برای پژوهش کاربردی، که یک بخش اکتشافی دارد و بخش دیگر آن شامل غنی‌سازی پرسش اصلی و فرعی می‌باشد.

او پژوهش توصیفی را توصیف آموخته‌های خود به هنرجویان و پژوهش تحلیلی را شرح و تحلیل داده‌ها و اطلاعات اولیه تعریف کرد.

شیخیان در ادامه پژوهش میدانی را مشتمل بر مصاحبه و آمار دانست که شامل اعطای فرصت کشف و تجربه به اعضاست و توضیح داد: این نوع پژوهش اعضا را در معرض و فضای جست‌وجو قرار می‌دهد که پس از مصاحبه با اهل فن و تهیه‌ی آمار و جمع‌بندی و تفکر در مورد تجربیات حاصل از مصاحبه، باید طبق معیارهایی چون ابزار، ابعاد، نوع متریال و... به شرح دستاوردهای خویش بپردازند.

 عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، در جمع مربیان هنری کانون به شرح تفکراندیشی و نقشی که هنر می‌تواند در آن تأثیر بگذارد پرداخته و یادآور شد: در این زمینه می‌توان به مواردی چون خودآگاهی درونی و بالا بردن معلومات خود از پدیده‌ها، دگر آگاهی و استفاده از علم و تجربه‌ی دیگران، رشد خودآگاهی، و رشد دگر آگاهی اشاره کرد.

او در ادامه از پایان اطلاعات، کمبود زمان، اطلاعات کم و ناقص به‌عنوان موانع خودآگاهی نام برده و تشریح کرد: باید با برنامه‌ریزی صحیح مواردی چون دقت عمل، کنکاش، جستجو، جمع‌آوری اطلاعات و تکامل خودآگاهی را به کودکان و نوجوانان یاد بدهیم و در این میان دنبال چیزهای سخت نبوده و ساده‌اندیشی در حین تفکر را به آن‌ها القا کنیم.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این پرسش که در آموزش و پژوهش باید چه مواردی را به کار ببریم، گفت: در ابتدای کار آموزش باید در نظر بگیریم که چه بخشی از موضوع با روحیات هنرجویان همخوانی دارد و برایشان جذاب است و از آن‌ها بپرسیم که برای انتقال یک پیام هنری کدام ترکیب‌بندی می‌تواند مناسب‌تر عمل کند.

وی با عنوان اینکه باید به هنرآموز از ابتدای کار، پژوهش و کنکاش در ذهن و محیط پیرامونش را آموزش بدهیم، اضافه کرد: برانگیختن حس مشارکت و سؤال کردن از هنرجو ضروری است همچنین معرفی و پیشنهاد بهترین ترکیب‌بندی و موضوع در صورتی که هنرجو نیازمند کمک باشد، مثلاً می‌توانیم آموزش دهیم که گاهی اوقات برای کشیدن دریا می‌شود از کاغذ یا مقوای آبی رنگ استفاده کنیم تا برای سرعت بخشیدن به کار خود مجبور نباشیم همه صفحه را به رنگ آبی درآوریم.

شیخیان توضیح داد: این روش بیشترین حس تشابه را در ذهن هنرجو، با فضای انتخابی موجود به وجود آورده و در برخی موارد او را از کل به جزء و یا از جزء به کل حرکت می‌دهند. در این صورت است که این عکس‌العمل‌های وارونگی می‌تواند کاملاً مغز را وادار به تفکر، تجسس و پژوهش همراه با خلاقیتِ به سمت جلو و پیشرفت حرکت دهد.

گفتنی است: نشست تخصصی «نقش هنر در تفکر پژوهشی»، ویژه‌ی مربیان هنری و فرهنگی مراکز کانون خوزستان، روز یک‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰، به مناسبت هفته‌ی پژوهش، در محیط اسکای روم معاونت فرهنگی کانون خوزستان با حضور وحید شیخیان، دکترای پژوهش هنر و عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت فرهنگی کانون خوزستان، کارشناسان و جمعی از مربیان هنری و فرهنگی مراکز برگزار شد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت